Lancia 037 Rally

Rally skupina B: Lancia 037 Rally

Triko s krátkým rukávem, bavlna

Druh
Velikost
Barva
Zvolená varianta není k dispozici. Reset vybraných parametrů.
540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 540 Kč 460 Kč 460 Kč 460 Kč 460 Kč 460 Kč 460 Kč 460 Kč 460 Kč 460 Kč 460 Kč od 460 Kč
Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Do 14 dnů Zvolte variantu

Lancia 037 Rally byl jednoúčelový soutěžní automobil, vyráběný v letech 1981 až 1984. 

S nástupem skupiny B dostala Lancia šanci navázat na odkaz legendárního Stratosu. Lancia v té době slavila úspěchy na okruzích s Lancií Beta Monte Carlo Turbo skupiny 5.
Ačkoli se jedná podobně jako u Stratosu o zcela specifický jednoúčelový speciál, tvarem připomíná sériovou Lancii Betu MonteCarlo. Ta měla motor napříč před zadní nápravou a pohon zadních kol. Speciál Rally 037 to měl ale trochu jinak. Čtyřválcový celohliníkový motor DOHC s přeplňováním byl uložen podélně za sedadly posádky, za ním byla uložena podélně převodovka ZF a poháněna byla zadní kola. Vývoj vozu byl svěřen sportovnímu oddělení koncernu Fiat – Abarth a o design se postaral Pininfarina.
Vůz byl konstruován podobně jako monoposty Formule 1. Skelet tvořil příhradový prostorový rám z ocelových a chrommolybdenových trubek, podlaha byla vyrobena z ocelového plechu a vnější díly byly zhotoveny z lehkého kevlaru.

Lehký vůz (960 kg) s nízkým těžištěm a plochou výkonovou křivkou motoru byl ideální pro technické asfaltové tratě. To se potvrdilo hned při premiérovém startu na Korsice. Žádná senzace se však nekonala. Markku Alen dojel až desátý a Attilio Bettega si při těžké havárii zlomil obě nohy.
V roce 1983 posílil tým Němec Walter Röhrl a hned zvítězil v prestižní Rallye Monte Carlo. Ve skupině byly jejich největšími soupeři vozy Audi Quattro, které naopak díky trvalému pohonu všech kol excelovaly na zledovatělém nebo nezpevněném povrchu, ale které se potýkaly s problémy se spolehlivostí. 
I proto dokázaly italské vozy vyhrát ještě další čtyři soutěže MS a značka Lancia V roce 1983 získala titul mistra světa značek v automobilových soutěžích. Byl to poslední mistrovský titul pro vůz s pohonem jedné nápravy.

I následující sezona 1984 se nesla ve znamení perného boje značek Audi a Lancie, tentokráte se však z vítězství radovalo Audi. Ne však na dlouho, neboť právě v sezoně 1984 vstoupil do hry ještě silnější soupeř.
U Abartha pochopili, že s vozem s pohonem jen jedné nápravy nelze dále tlaku "čtyřkolek" odolávat a i přes vývojové změny, kterými 037 Rally prošly, byl urychlen vývoj speciálu s pohonem všech kol na bázi modelu Delta. 
Ještě před jeho uvedením – v průběhu Tour deCorse 1985 – došlo k tragické nehodě. Attilio Bettega v troskách Lancie Rally 037 umírá. 
Kromě továrního týmu Martini Racing byly vozy používány soukromými týmy Jolly Club, Astra a dalšími. 

Označení vozu pochází od Abarthu - jednalo se totiž už o 37. projekt společnosti. K homologaci pro skupinu B stačilo vyrobit 200 kusů „sériových" vozů Lancia 037 Stradale v jednotné červené barvě (205 koní, 1170 kg). Cena Lancie 037 Stradale byla vzhledem k ruční výrobě skutečně astronomická. Ve své době stálo více než Porsche 911. Po 170 exemplářích určených k volnému prodeji se ale i tak zaprášilo. Dnes se jedná o výjimečné sběratelské exempláře většinou v soukromých rukou.

Jméno značky: Lancia
Kategorie: AUTA