Plakát Škoda 130 LR

Novinka Tip
skodaLR nahleda

Rally: Škoda 130 LR

Plakát 30x40 cm

290 Kč
Do 14 dnů

Tímto vozem chtěla Škodovka navázat na úspěšný model Škoda 130RS, kterému skončila v roce 1983 homologace a do skupiny B tak nemohl být nasazen. Musel ale vzniknout ve velice krátké době a přitom neomezit vývoj novějšího modelu Favorit. To znamenalo především značně omezený rozpočet, což znamenalo vycházet co nejvíc ze sériového modelu Š 105/120. Překvapivé je, že nezvolili sportovní karoserii kupé Garde/Rapid. 

Jelikož vývoj civilního Favoritu byl pro Škodovku priorita, tak nový "speciál" ani neměl ambice prorazit mezi tehdejší špičku Audi, Lancia, Peugeot. Byl tak postaven jen rival Ladě 1600MTX která měla také homologaci skupiny B.

Homologaci získala 130ka v roce 1984. Přední kapota a dveře byly vyrobeny z hliníkového plechu, s výjimkou čelního okna byl na zasklení použit lehký Makrolon. 

Největším úspěchem vozů Škoda 130 LR se stalo šesté místo Ladislava Křečka na Rally San Remo 1986. Tovární jezdci byli pověstní svou bojovností a jeli na plný plyn i tam, kde ostatní brzdili. Jen tak mohli dotahovat ztráty mnohem silnějších speciálů. Hlavním propagátorem firmy Škoda na západě byl nor John Haugland. Ten zvítězil ve své třídě na slavné RAC rally 1985 i 1986. 

Možná i kvůli krátké kariéře zapřičiněné zrušením skupiny B se 130 LR moc neprosadila a začala pomalu upadat v zapomnění.

Jméno značky: Škoda
Kategorie: Na zeď